Les Âges de la Vie

CHILDHOOD NEVER LEAVES YOU

A new album Les âges de la vie [The stages of life] pub­lished by La Matinière Pub­lisher has just come out. Writ­ten by Axel Kahn and Yvan Bro­hard, it presents, in 16 chap­ters cov­er­ing the arts, the myths and the sci­ences, the main peri­ods mark­ing the life of the indi­vid­ual between the unknown of his appear­ance and the unknown of his dis­ap­pear­ance: childhood,adolescence, matu­rity, old age, posterity…Some thirty pho­tographs that I have gleaned here and there in about as many coun­tries, illus­trate these themes as a coun­ter­point to the works of Van Dyck, Titien, Klimt, Rem­brant, Tremois, etc engag­ing with them in an onto­log­i­cal dia­logue from one stage of life to another, tes­ti­fy­ing that indeed man was, is and will always be inex­orably faced with the same prob­lems. This issue has under­pinned all the work I have done on por­trai­ture. The black sheet sys­tem­at­i­cally used as a back­ground in my rough-and– ready stu­dio sym­bol­ises the mys­tery of the ori­gins from which man takes shape; not one sin­gle shape but an infin­ity of faces chang­ing accord­ing to the moment or the envi­ron­ment. It brings up the ques­tion of man’s very exis­tence. As I have trav­elled how­ever, I have learned two essen­tial lessons, on the one hand, that age, as well as time, is rel­a­tive, and on the other, that child­hood never leaves you com­pletely. My work as a reporter fol­lows the same rea­son­ing; that of won­der. Whereas for indi­vid­u­als like Kant or Niet­zsche, the axiom is duty and good will; for the pho­tog­ra­pher, as for him, it is recep­tiv­ity and oppor­tunism. He waits until all the ele­ments best coin­cide to reach the full­ness of their sig­nif­i­cance. Pho­tog­ra­phy is a coin­ci­dence frozen each time by vision. And by this choice, it asserts, in the words of Kandin­sky, a spir­i­tual res­o­nance mind­ful of the reflec­tion and within the spirit of all poss­si­bil­i­ties. And to achieve this, all it takes is patience, atten­tion and intuition.

L’ENFANCE NE NOUS QUITTE PAS !

Un nou­vel album Les âges de la vie vient de sor­tir aux éditions de La Mar­tinière. Signé Axel Kahn et Yvan Bro­hard, il présente en 16 chapitres relat­ifs aux arts, aux mythes, aux sci­ences, les époques qui mar­quent la vie de l’individu entre l’inconnue de son appari­tion jusqu’à l’inconnue de sa dis­pari­tion : enfance, ado­les­cence, matu­rité, vieil­lesse, postérité… Une trentaine de pho­togra­phies que j’ai glané dans presque autant de pays illus­trent ces thèmes en con­tre point d’œuvres de Van Dyck, Titien, Klimt, Rem­brandt,
Tremois, etc avec lesquelles elles nouent un dia­logue ontologique d’une époque à l’autre, démon­trant que c’est inex­orable­ment aux mêmes prob­lèmes que l’homme a été, est et sera tou­jours con­fronté. Cette ques­tion a sous-tendu tout le tra­vail que j’ai réal­isé sur le por­trait. Le drap noir qui sert sys­té­ma­tique­ment de fond à mon stu­dio ambu­lant mar­que sym­bol­ique­ment ce mys­tère des orig­ines duquel nous prenons forme, non pas une forme mais une infinité de vis­ages, dif­férents selon les instants et les milieux. Il pose l’interrogation de l’existence même. J’ai, durant mes voy­ages, néan­moins pu tirer deux leçons sim­ples, celle d’une part que l’âge est, comme le temps, rel­a­tive et que, par ailleurs, on ne quitte jamais tout a fait l’enfance. Mon activ­ité de reporter s’inscrit dans cette logique. La logique de l’émerveillement. Si cer­tains indi­vidus sont, à l’instar de Kant ou de Niet­zsche, dans le devoir et la volonté, le pho­tographe se place pour sa part dans la récep­tiv­ité et l’opportunisme. Il attend jusqu’à ce que les éléments coïn­ci­dent au mieux pour attein­dre la pléni­tude de leur sig­ni­fi­ca­tion. La pho­togra­phie est chaque fois une coïn­ci­dence telle que la vision la capte et, par ce choix, affirme, en emprun­tant le terme à Kandin­sky, une réson­nance spir­ituelle pro­pre à refléter l’esprit des pos­si­bles. Et pour cela il faut juste de la patience, de l’attention et de l’intuition.

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